Det kanske det behövs en rejäl rengöring i bostaden innan nästa person flyttar in och ibland hinner man inte eller kanske inte vill göra det själv. Då flyttstädning, precis som alla städtjänster i hemmet, är en hushållsnära tjänst är det avdragsgillt i enlighet med RUT-avdraget.
Det finns lika många synpunkter på vad som ingår i en flyttstädning som det finns städobjekt. Våra flytt och städföretag har lång erfarenhet av flyttstädning och för allas trygghet använder sig de flesta företag av standardavtal med skriftlig garanti. Avtalen utgår ofta från erfarenhet av ägarnas krav/regler och genomförda städbesiktningar.
Alla våra anslutna företag tilhandahåller material och utrustning för städningen. Dom flesta städföretagen har fasta kvm priser men fråga om du vill ha ett fast pris på hela bostaden. Det finns flera fördelar med att låta en professionell städningsfirma utföra städningen. Du lämnar en ren och nystädad lägenhet, villa eller kontor. Du sparar tid och kan ägna din tid till att komma iordning dit du flyttat. Det är inte helt ovanligt att tvist uppstår mellan avflyttande- och inflyttande hyresgäst om skicket på städningen. Anlitar du en flyttstädningsfirma är det du som besiktigar städresultatet med företaget du anlitat och godkänner städningen. Då minimerar du riskerna.
Här är några tips på saker som man bör tänka på innan och efter flytt/flyttstädningen, adressändra via skatteverket eller adressändring.se, skicka gärna e-post/flyttkort till vänner, banken, försäkringsbolag, avboka ditt elabbonemang till ditt energibolag, glöm inte att kolla orginaldelar till saker som finns i lägenheten typ badrumskåp eller hatthylla mm. Här kan du ladda ner en enkel flyttstädningsblankett så att du får lättare koll på vad du eller företaget du anlitar ska göra eller har gjort, ”flyttstädningsblankett”